Jeg lærte først sådan rigtig at læse, i de sidste par år af folkeskole, efter mange timer i diverse specialklasser. Faktisk blev flere af mine andre timer som historie og geografi inddraget, så der var tid til at sætte et ekstra fokus på læsning og stavning. For mange vil dette være opskriften til at opgive romaner.
Jeg har imidlertid altid elsket bøger! Jeg erindrer at min mor ofte tog os med på folkebiblioteket, da jeg var lille og højtlæsning var en dagligdagsting i mit barndomshjem. Min far læste ofte Troldepus-bøgerne for mig før jeg skulle puttes. Og min mor har læst højt for mig helt op i teenageårene. Denne kærlighed til bøger, som jeg fik med derhjemme fra, var utrolig vigtigt i min kamp med at lære at læse, fordi jeg blev ved med at se en stor værdi i bøger.
Derudover mødte jeg i specialklassen også de fantastiske lydbøger, som jeg selv i dag foretrækker, når jeg bare skal slappe af med en god bog.
Når jeg kigger tilbage, kan det derfor godt være lidt en overraskelse at jeg endte med at læse litteraturhistorie på universitet og nu snart har arbejdet i biblioteksverden i over 10år. J
Jeg er dog matematisk student og jeg har altid elsket at lave liste og udregninger på hvad jeg læser. Hvor mange sider om dage, hvor mange bøger om året og des lignede. Det gør jeg stadigvæk (se sidste indlæg) og det er blevet langt nemmere at holde styr på det hele med hjemmesiden goodreads.
Denne fascination med statistik gør imidlertid også, at de læseudfordringer jeg sætter mig selv hver år næste altid tager udgangspunkt i tal. Sådan bliver det også i år, hvor jeg har sat mig tre mål.
Den første udfordring er at læse 150bøger i løbet af 2020. Det bliver tredje år at jeg sætter mig selv dette mål og jeg har endnu ikke nået det. Sidste år blev det til 114bøger og i 2018 blev det til 112. I det mindste stiger tallet hvert år.
Der er to grupper af bøger, som jeg ikke tæller med for at nå dette mål. Det er billedbøger og begynderlæsningsbøger. Dette skyldes at jeg arbejder som børnebibliotekar og at jeg derfor dagligt forsøger at læse enten en billedbog eller begynderlæsningsbog, for at holde mig opdateret indenfor området. Ved der er mange der heller ikke tæller tegneserier med, men jeg læser så få af dem om året, at de får lov at komme med i optællingen for at opfordre mig selv til at læse flere af dem.
For at fejre 2020 har jeg desuden givet mig selv to udfordringer med 20bøger i hver.
Den ene udfordring er at læse 20 klassikere i løbet af det næste år. Sidste år fik jeg kun læst en; Kejseren af Portugalien af Selma Lagerlöf, men den endte med at vinde titlen som den bedste bog jeg læste i 2019. Derfor vil jeg gerne have fokus på at fordybe mig mere i litteratur og bruge tid på flere klassiker.
Udover at fordybe mig mere i klassiske titler, vil jeg også gerne læse bøger fra en bredere del af verden. Sidste år læste jeg bøger skrevet af forfattere fra ti forskellige lande og flertallet var fra Europa og Nordamerika. I år vil jeg gerne læse forfattere fra mindst 20 forskellige nationaliteter og have ekstra fokus på at ramme forfattere der bor udenfor den vestlige verden. Baggrunden er at bøger giver et fantastisk indblik i andre menneskers virkelighed og derfor finder jeg det vigtigt at jeg læser så bredt som muligt både når det kommer til genre, baggrund, seksualitet og ikke mindst nationalitet.
…. Men det er jo allerede februar, så hvordan går det med disse udfordringer? I 2020 har jeg pløjet mig igennem 22 bøger indtil videre og er derfor 6 bøger foran i forhold til antal læste bøger. Jeg er i gang med to klassiker, men jeg har ikke færdiggjort en. Og jeg har læst forfattere fra fem lande… og ja de er alle fra Europa og Nordamerika, så her er der virkelig plads til forbedring.
Hvad med dig? Laver du læseudfordringer til dig selv?